Gule ærter med kogt røget skinke

Til 8-10 portioner
(Kan spises i fase 2 og 3 af South Beach kuren - Hvis den skal spises i fase 1, skal man erstatte gulerødder og persillerod med eksempelvis mere knoldselleri)



Ingredienser:
1 kg kogt røget skinke eller hamburgerryg
4 gulerødder
1 persillerod
1/2 knoldselleri
3 porrer
150 g bacon
2-3 l grøntsagsbouillon
1 krydderbuket (jeg plejer at bruge det jeg har - frisk timian, frisk persille, frisk rosmarin eller lign.)
1 pakke tørrede gule ærter
Evt. frisk hakket persille til pynt

Sådan gør du:
Rens grøntsager og rodfrugter og skær dem i grove tern - porrer i ringe. Klip bacon i ca. 1 cm strimler og steg dem uden fedtstof i en stor gryde. Læg grøntsagerne og rodfrugterne i og lad dem stege med i 10 min. Hæld bouillonen ved og tilsæt krydderbuketten. Bring suppen i kog og lad det hele koge i ca. 20 min.

Kom så de tørrede ærter i gryden og kog ca. 5 min. Skær den kogte røgede skinke i tern og tilføj dem "suppen", som gerne skulle være god tyk. Smag retten til med salt og peber og server eventuelt med et drys af frisk persille.

Tip:
Dette er også en ret jeg gerne laver rigeligt af, så jeg kan fryse ned og tage med på arbejde til frokost - nam nam og godt mættende!

Kommentarer